Laatste updates binnen de zeevrachtsector Augustus
02-09-2024
De wereldwijde zeevrachtsector blijft zich ontwikkelen, en augustus 2024 heeft belangrijke trends laten zien. Dit omvat zowel uitdagingen als kansen voor verladers en logistieke dienstverleners. De afgelopen weken stonden in het teken van fluctuerende tarieven, een toename van scheepscapaciteit en belangrijke infrastructurele projecten die de toekomst van de wereldhandel vormgeven.
De zeevrachttarieven zijn de afgelopen maanden aanzienlijk volatiel geweest in de zeevrachtsector. In juli stegen de tarieven met 19,1%, gevolgd door een daling van 10,3% in augustus. Ondanks deze daling blijven de tarieven hoog door geopolitieke onzekerheden, sterke wereldwijde vraag en verschuivende handelsstromen. In augustus werd er een capaciteitsgroei van 3,1% gemeld ten opzichte van juli, wat enige verlichting bracht, maar de markt blijft onvoorspelbaar.
Havencongestie en tekorten aan materieel blijven een aanzienlijk probleem in de zeevrachtsector, vooral in Azië, waar de uitgaande routes boven het wereldgemiddelde groeien. Deze problemen zorgen in Augustus voor vertragingen en drijven de kosten op, wat de toeleveringsketens compliceert. Neele-Vat zet zich in om de impact van deze verstoringen te minimaliseren. Wij hebben als bedrijf sterke relaties opgebouwd met havenautoriteiten en rederijen, waardoor wij toegang hebben tot voorrangshandelingen en alternatieve routes om knelpunten te vermijden.
Een belangrijke ontwikkeling in de zeevrachtsector is de verhoging van de maximale diepgang van het Panamakanaal naar 50 voet. Deze verandering, geïntroduceerd midden augustus, maakt de doorgang mogelijk van grotere schepen, wat de operationele efficiëntie en capaciteit tussen de Atlantische en Stille Oceaan verbetert.
Het hoogseizoen voor zeevrachtsector is dit jaar is eerder begonnen dan verwacht, namelijk al in Augustus. De Trans-Pacific East Bound (TPEB) en Azië-Europa routes worden bijzonder getroffen, met een vraag die de oorspronkelijke voorspellingen ver overtreft. Dit heeft geleid tot de invoering van hoogseizoentoeslagen, omdat vervoerders moeite hebben om de overboekte schepen en verplaatste containers te beheren. Verladers staan nu voor moeilijke keuzes en moeten prioriteit geven aan urgente zendingen en alternatieve methoden overwegen voor tijdgevoelige ladingen.