Uitstel CO2-doelen voor Europese trucks en bestelbussen
24-12-2024
Extra tijd voor fabrikanten
De Europese Commissie geeft fabrikanten van trucks en bestelbussen twee jaar langer de tijd om de CO2-uitstoot te verminderen. In plaats van 2025 geldt de norm nu pas vanaf 2027. Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging en Acea hebben langer om uitstel gevraagd en reageren positief op het besluit.
Stimuleren van emissievrije voertuigen
Volgens Christian Levin, ceo van Scania en voorzitter van Acea’s commercial vehicle board, moet de vraag naar emissievrije vrachtwagens sterker gestimuleerd worden. De sector moet binnen vijf jaar van 2% naar 35% marktaandeel groeien, terwijl essentiële randvoorwaarden ontbreken. Acea pleit daarom voor kostenverlaging, infrastructuurverbetering en een gelijk speelveld binnen Europa.
Impact op de Europese markt
RAI Vereniging steunt het besluit, maar waarschuwt dat snelle actie nodig is. Europese energieprijzen liggen twee keer zo hoog als in de VS en China, terwijl de productie van elektrische vrachtwagens meer energie kost dan die van dieselvoertuigen. Dit vergroot de concurrentiekloof en kan invloed hebben op de Europese maakindustrie, waarin Nederland een belangrijke rol speelt als producent en toeleverancier.
Besluitvorming nog niet definitief
De aankondiging van Ursula von der Leyen volgt kort na de Clean Industrial Deal, bedoeld om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te versterken. Het voorstel moet echter nog goedgekeurd worden door de lidstaten en het Europees Parlement.