Neele-Vat is klaar voor SOLAS
22-06-2016
Neele-Vat verscheept jaarlijks duizenden zeecontainers vanuit het Rotterdamse havengebied. Vanaf 1 juli moeten deze containers gewogen worden vanwege de aangepaste SOLAS-regelgeving. Daarom rust de logistieke dienstverlener zijn vorkheftrucks uit met het iForks weegsysteem.
Neele-Vat is een full-service logistieke dienstverlener met 600 medewerkers en een omzet van 250 miljoen euro in 2015. Het bedrijf biedt klanten een allround dienstenpakket, van vervoer door de lucht en over zee tot warehousing en fysieke distributie. Er zijn vestigingen in China, Italië, Finland en Polen, maar het Rotterdamse havengebied speelt de centrale rol in het verschepen van zeevracht. Vanuit verschillende warehouses in en rondom Rotterdam en de Maasvlakte vertrekken wekelijks honderden containers naar zee. Vanaf 1 juli van dit jaar moeten deze containers gewogen worden vanwege de aanpassingen aan de SOLAS-regelgeving.
De nieuwe SOLAS-regels verplichten forwarders om het bruto gewicht van containers aan de rederij door te geven voordat de container aan boord gaat. Dit is nodig om tijdig een stuwplan voor de enorme containerschepen op te stellen. Twee methoden zijn officieel goedgekeurd om het gewicht van containers te bepalen: het wegen van de complete beladen container (Methode n.1) en het wegen van alle individuele pallets die in de container geladen worden, waarna het totaalgewicht wordt berekend (Methode n.2).
We spreken met René Bongers (Directeur) en Dennis Kruit (Warehouse Manager) over hun ervaringen met SOLAS. Ze leggen uit waarom ze kiezen voor SOLAS Methode n.2.
Dennis Kruit kwam als warehouse manager bij Neele-Vat als eerste in aanraking met de praktische kanten van de SOLAS-weegplicht. Op de vraag waarom de logistieke branche zo laat reageert – we zijn tenslotte nog maar een maand verwijderd van de ingangsdatum van 1 juli – antwoordt hij: “Er is net weer een bijeenkomst gehad met het Havenbedrijf, eigenlijk worden de regels nu pas duidelijk, een maand van tevoren.”
“No VGM = No Load,” zeggen ze nu: als het gewicht niet bekend is, gaat de container niet aan boord. Wij moeten het gewicht aan de terminal en de rederij doorgeven, wat tot een dag voor afvaart kan. De afwijking mag daarbij 5% zijn. Klopt je VGM niet, dan krijg je een boete.
René Bongers neemt het gesprek over. “De methode die we zochten, moest snel en accuraat zijn. We hebben gerenommeerde klanten die geen gesjoemel of gezeur willen. In vreemde landen kan het zomaar zijn dat de container niet wordt geladen als het gewicht niet klopt. Het proces is daarom essentieel.”
Kruit valt hem bij: “Fouten wil je ten koste van alles vermijden. Een container terughalen van de terminal kost vier dagen. Je hebt extra moves, je zit met de douane, het referentienummer vervalt, allemaal extra kosten.” Neele-Vat koos voor SOLAS Methode n.2, door individuele LCL-zendingen op hun vorkheftrucks te wegen.
Dennis Kruit neemt ons mee naar het warehouse aan de overkant van de Marco Polostraat om te laten zien hoe de interne logistiek van SOLAS Methode n.2 bij Neele-Vat verloopt. De gevel van het warehouse bestaat uit rijen genummerde loading bays met aangedockte containers. Vrachtwagens in smetteloos wit en blauw rijden af en aan. Gehuld in felgekleurde veiligheidshesjes, een afwijkende kleur voor de bezoeker, mogen we naar binnen. Heftrucks rijden in hoog tempo palletgoederen de containers binnen, af en toe stoppend om een nieuwe taak te ontvangen op de PDA’s aan boord.
Kruit legt uit dat de trucks worden uitgerust met RAVAS iForks, zodat medewerkers alle LCL-zendingen direct bij ontvangst op de heftruck kunnen wegen, tijdens het lossen van de vrachtwagen, zonder tijdverlies. De gewichten van de zendingen worden ingevoerd in het warehouse management systeem. Wanneer de laadlijsten voor de containers worden samengesteld, telt het WMS eenvoudig de gewichten van de individuele zendingen bij elkaar op en voegt het containergewicht eraan toe. Zo is het bruto gewicht bekend voordat er ook maar één pallet in de container is geladen. “We zijn ISO- en AEO-gecertificeerd, dus Methode n.2 wordt gewoon ingebed in onze bestaande kwaliteitssystemen,” vertelt Dennis.
Voor bedrijven die groupage zendingen verwerken in containers, biedt het gebruik van Methode n.2 extra voordelen. Het wegen van individuele zendingen in een container maakt aanvullende informatie beschikbaar en biedt kansen voor procesoptimalisatie. Dit leidt tot een snellere ROI op de SOLAS-investeringen.
Bongers legt uit dat SOLAS niet alleen verplichtingen stelt, maar ook kansen biedt: “We worden state of the art en gaan nauwkeuriger werken. Dat waarderen onze klanten. We koppelen alle informatie direct aan onze managementsoftware; nu gebeurt nog veel handmatig, dat kost mankracht en geld. Er gaat dus nog meer kwaliteit geleverd worden. We hopen ons hierdoor in de markt te onderscheiden.”