Invoering van de vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026
26-03-2025
Vrachtwagenheffing
Vanaf medio 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in voor alle binnen- en buitenlandse vrachtwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg. Deze heffing, gebaseerd op het aantal gereden kilometers, geldt op snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Het initiatief is gericht op het verminderen van schadelijke uitstoot en het verbeteren van de infrastructuur.
Belangrijkste veranderingen
Met de invoering van de vrachtwagenheffing verdwijnen enkele bestaande regelingen:
• Afschaffing Eurovignet: Transportbedrijven hoeven dit vignet niet langer aan te schaffen.
• Aanpassing motorrijtuigenbelasting: Voor vrachtwagens tot 12 ton wordt deze belasting volledig afgeschaft; voor vrachtwagens boven 12 ton wordt de belasting verlaagd tot het Europese minimumniveau.
Tariefstructuur
Het tarief van de heffing is afhankelijk van het gewicht van het voertuig en de CO₂-uitstootklasse. Hoe zwaarder en vervuilender het voertuig, hoe hoger het tarief per kilometer. Het gemiddelde tarief bedraagt circa €0,167 per kilometer (prijspeil 2023). Deze differentiatie stimuleert het gebruik van schonere en lichtere voertuigen.
Inning en registratie
Vrachtwagens moeten worden uitgerust met een boordapparaat dat via satellietnavigatie de gereden kilometers registreert. Transporteurs sluiten hiervoor een contract af met een erkende toldienstaanbieder. Het systeem is vergelijkbaar met bestaande heffingssystemen in landen als Duitsland en België, wat de administratieve lasten voor internationaal opererende transporteurs vermindert.
Bestemming van de opbrengsten
De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden geïnvesteerd in de verduurzaming en innovatie van de transportsector. Zo wordt een aanzienlijk deel van de opbrengst gebruikt voor subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en de aanleg van laadinfrastructuur. In 2024 was er bijvoorbeeld €70 miljoen beschikbaar voor dergelijke subsidies, en voor 2025 is €100 miljoen gereserveerd.