Zeevrachtmarkt blijft onder druk, maar toont tekenen van stabilisatie
26-3-2025
Zeevracht
Wereldwijde zeevrachtmarkt blijft in maart gekenmerkt door een grillig beeld. Terwijl tarieven op sommige vaargebieden licht stabiliseren, blijft de druk op supply chains hoog door geopolitieke spanningen, verstoringen rond de Rode Zee en veranderende vraagpatronen vanuit Europa en Azië.
Sinds eind 2024 zorgen de aanhoudende spanningen in het Midden-Oosten, met name rondom het Suezkanaal, voor aanzienlijke omvaarroutes via Kaap de Goede Hoop. Deze verlengen niet alleen de transittijden met één tot twee weken, maar hebben ook geleid tot capaciteitsproblemen en hogere operationele kosten. Hoewel rederijen de vaarschema’s inmiddels grotendeels hebben aangepast, blijft de betrouwbaarheid van aankomsttijden een belangrijk aandachtspunt voor verladers.
Volgens recente marktanalyses is er deze maand een lichte afvlakking van de extreme pieken in spotprijzen zichtbaar op de Azië-Europa route. Tegelijkertijd zien we dat de vraag naar zeevracht vanuit Noord-Europa richting Zuidoost-Azië langzaam toeneemt, mede door herstel in de productie en export in die regio. De volumes blijven echter wisselend per sector, waarbij met name de consumentengoederen en elektronica zich sneller herstellen dan de bouw- en chemiesector.
Capaciteit onder druk, vraag verschuift
Door de omvaarroutes en seizoensinvloeden is er sprake van krappe capaciteit, vooral op de westbound routes. Sommige verladers kiezen ervoor om delen van hun zendingen tijdelijk te verschuiven naar luchtvracht of intermodale alternatieven om vertragingen te beperken. De druk op haveninfrastructuur, vooral in Noord-Europa, leidt daarnaast tot langere afhandelingstijden.
Vooruitzichten: voorzichtig herstel, afhankelijk van geopolitiek
De verwachting voor het tweede kwartaal van 2025 is gematigd positief. De markt lijkt zich langzaam aan te passen aan de nieuwe realiteit van langere vaarroutes en verhoogde kosten. Tegelijkertijd blijft het verdere herstel afhankelijk van geopolitieke ontwikkelingen, brandstofprijzen en de mate waarin rederijen erin slagen capaciteit en vraag goed op elkaar af te stemmen.
Als logistieke partner volgen wij deze ontwikkelingen nauwgezet. Door ons wereldwijde netwerk, directe contacten met rederijen en proactieve planningscapaciteit zijn wij in staat om ook in deze uitdagende markt betrouwbare en efficiënte zeevrachtoplossingen te bieden.