Container Transport tarieven
De kosten van zeevracht hangen af van het gebied en de tijd van het jaar. De manier van verscheping is ook van invloed. U heeft de keuze tussen een hele container of een gedeelde zending (LCL). Hoe worden deze kosten eigenlijk bepaald?
Waarom Steder onze local hero is voor uw Project Logistiek?
Project Logistiek vraagt om specialistische kennis, nauwkeurige planning en flexibele uitvoering. Als gevestigde speler in de logistieke sector, onderscheidt Steder zich door jarenlange ervaring, lokale verankering en wereldwijde slagkracht.
Met gecertificeerde processen (ISO 9001, AEO), geavanceerde IT-systemen en een duurzaamheidsbeleid dat gericht is op CO₂-reductie, bieden wij meer dan alleen transport. Onze projectteams coördineren van A tot Z: van voortransport en vergunningen tot hijsplan en eindlevering. Elk project krijgt persoonlijke aandacht, met korte communicatielijnen en proactieve ondersteuning.
Wij begrijpen dat geen enkel project hetzelfde is. Daarom leveren wij maatwerkoplossingen, afgestemd op uw tijdlijnen, goederen en eisen. Dankzij strategische hubs in Europa, een sterk partnernetwerk, en kennis van lokale regelgeving, garanderen wij een betrouwbare uitvoering—op tijd, veilig en efficiënt.
Hoe worden zeevracht tarieven opgebouwd?
Overliggeld (Demurrage)
Overliggeld is een vergoeding voor goederen die te lang in een bestemmingshaven blijven. Over het algemeen hoeft u zich hier geen zorgen over te maken als u op de hoogte bent van de toegestane verblijfsduur in de haven, zowel bij import als export. Problemen kunnen echter ontstaan wanneer u niet op de hoogte bent van de toegestane verblijfsduur, of als u ervan uitgaat dat deze in alle havens gelijk is. Als het land waarnaar u goederen vervoert bijvoorbeeld langere wachttijden heeft in de haven dan een ander land, kunnen er kosten ontstaan die vermeden hadden kunnen worden met wat meer onderzoek. Helaas kunnen deze kosten hoog oplopen, met honderden dollars per dag dat uw goederen in de haven blijven.
Algemene Tariefverhoging (GRI)
Een Algemene Tariefverhoging is een toeslag die rederijen toevoegen aan hun reguliere basistarief. Dit kan gedurende een bepaalde periode gelden voor alle of slechts enkele handelsroutes. Gewoonlijk kondigen vervoerders aan het begin van de maand de bijgewerkte kosten aan en passen ze de tarieven aan op basis van de huidige volumesituatie. Een Algemene Tariefverhoging wordt altijd aangekondigd.
Waar baseren we onze tarieven op?
Bij het vaststellen van onze tarieven streven we naar transparantie en eerlijkheid. Verschillende factoren spelen een rol bij het bepalen van de kosten voor onze diensten.
Hier zijn enkele belangrijke overwegingen:
Afmeting / Gewicht (A/G)
Bij groupage containers worden verschillende zendingen van verschillende eigenaren in één container geladen. Hierbij betaalt u voor de gebruikte ruimte in de container. We maken hierbij gebruik van de Afmeting/Gewicht (A/G) methode: per kubieke meter (‘afmeting’) of per ton (‘gewicht’). Dit is in principe hetzelfde als het belastbaar gewicht, maar met een andere naamgeving. Een kubieke meter lood weegt bijvoorbeeld meer dan een kubieke meter veren. Omgekeerd neemt 1.000 kg veren meer ruimte in dan 1.000 kg lood.
Vrachtverzekering
Zorg dat de vrachtverzekering apart vermeld is. Als niet opgenomen in het voorstel, is deze doorgaans niet inbegrepen. Controleer of de verzekering dekking biedt van deur tot deur. Expediteurs dekken vaak alleen van haven tot haven, waardoor claims tijdens wegtransport niet gedekt zijn. Schade en diefstal zijn gebruikelijk tussen deur van oorsprong en haven. Dit is het meest risicovolle moment voor claims.
Tarieven LCL
Voor de afhandeling van LCL zendingen in Rotterdam brengen wij kosten in rekening voor het lossen van de containers. Ook de douaneformaliteiten en eventueel het transport naar de eindbestemming zijn inbegrepen.
Loodskosten
Loodskosten zijn kosten voor goederen die te lang in onze opslagruimte blijven. Over het algemeen hoeft u zich hier geen zorgen over te maken. Mocht het echter voorkomen dat u uw goederen niet binnen de gestelde tijd kunt ophalen, neem dan contact met ons op.
FCL (Full Container Load)
Voor FCL brengen wij Terminal Handling Charges (THC) in rekening, evenals ISPS en Load Monitoring. Zodra deze kosten aan de rederij zijn voldaan, zullen wij de douaneformaliteiten regelen en de container uitnemen. Daarna brengen wij kosten in rekening voor het transport naar de eindbestemming.
Tarieven voor overgewichtcontainers
Bij het verzenden van een volle containerlading (FCL) met een zware grondstof, is het essentieel om de maximale laadcapaciteit bij ons te verifiëren. Overgewichtcontainers zijn onderhevig aan extra kosten.”
Palletuitwisseling
We lossen standaard op europallets en sealen ze. Bij de aflevering kunt u deze pallets omruilen. Als dit niet lukt, zullen wij hiervoor kosten in rekening moeten brengen.
Zeevracht mogelijkheden
Bij Neele-Vat zorgen we voor een efficiënte en betrouwbare afhandeling van uw zeevracht. We bieden veilige verzending, slim ladingbeheer en logistieke oplossingen op maat. Of u nu een eenmalige zending of regelmatige transporten heeft, wij hebben de juiste expertise. Vraag vandaag nog een offerte aan en ontdek de voordelen van onze zeevrachtdiensten!